چهارشنبه, 31 شهریور 1395 ساعت 12:52

یک بام و دو هوایی احمد الحسن در مواجهه با پیروان خود

کتاب شَرائعُ الإسلام فی مسائل الحَلال و الحَرام مشهور به شرایع ، از آثار فقهی مشهور شیعه ی امامیه است


این کتاب تألیف عالم جلیل القدر شیخ ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن حسن هذلی، معروف به محقق حلی یا محقق اول رحمه الله علیه (متوفای ۶۷۶ق) میباشد.
دراین کتاب ، مباحث فقهى در چهار قسمت عبادات، عقود، ايقاعات و احكام دسته‌بندى شده و سپس هر كدام از اين چهار قسمت به صورت كتاب‌هاى مستقلى كه در موضوعى واحد داراى اشتراک هستند گردآورى شده.
اين كتاب از زمان نگارش مورد توجه فقهاى عظام واقع شده و شروح متعددى همچون« مسالک الأفهام » شهيد ثانى( م ۹۶۶ ق)،« مدارك الأحكام» سيد محمد عاملى( م ۹۴۶ ق)،« جواهر الكلام» شيخ محمد حسن نجفى( م ۱۲۶۱ ق)،« مصباح الفقيه» آقا رضا همدانى( م ۱۳۲۲ ق) بر آن نگاشته شده است.
اين كتاب از زمان نگارش در حوزه‌هاى علميه تدريس مى‌شده و بيش از هفتصد و پنجاه سال متن درسى حوزه‌هاى علميۀ شيعه بوده است.
کتاب مهم اصولی ایشان با نام معارج الاصول که یک دوره کامل از مهم‌ترین مباحث اصولی مطرح در عصر مؤلف است. وی در این کتاب به مباحث مبادی تصوری، خطاب و اقسام آن، حقیقت و مجاز، احکام حروف، اوامر و نواهی،عموم و خصوص،مباحث الفاظ،استثناء،مجمل و مبین،اجماع،خبر واحد،تعادل و تراجیح،نسخ،اجتهاد و تقلید، استصحاب و دیگر مباحث مهم علم اصول پرداخته است.
و یا کتاب رجالی ایشان (منتخب الفهرست )که تلخیصی از کتاب الفهرست شیخ طوسی ره میباشد . که در آن شیخ به فهرست کتب و اصول شیعی و مباحث رجالی و جرح و تعدیل پرداخته است . که اقابزرگ در الذریعه این کتاب را با عنوان رجال المحقق الحلی فهرست نموده است.
تمام این علوم و کتب در برگیرنده و منعکس کننده ی مبانی علمی و فقاهتی و اجتهادی ایشان میباشند که بوسیله ی آن استخراج احکام شرع و نوشتن کتابی همچون شرایع الاسلام محقق میشود .
—-------------------------

و اما ارتباط این کتاب با جریان مدعی یمانی و احمد اسماعیل بصری در چیست ؟
یکی از چالشهای مهم در جریان مدعی یمانی خلأ یک منبع فقهی جامع و بی نقص، منطبق بر آرای احمد بصری است
احمد اسماعیل بصری منتسب به احمد الحسن ، که در تمام امور معرفتی و علمی و شرعی ، رسوایی و فضاحت هایش اشکار و واضح گردیده است، از شدت فقر علمی و جهل ، در فهم مسائل فقهی و روایی و فروع شریعت ، اتباع خویش را به کتاب شرایع محقق حلی ارجاع داده است .
احمد بصری پیروان خود را مأمور به أخذ احکام دین ، از کتاب شرایع مرحوم محقق حلی کرده است و تنها با ایجاد تغییرات بسیار بسیار مختصری (تقریبا زیر پنج درصد ) در متن کتاب محقق حلی ، کتاب فقهی و در واقع توضیح المسائل یک مجتهد و فقیه اصولی و رجالی شیعی را به نام خود منتشر کرده است . و اتباع خویش را به عمل و تمسک به این کتاب امر مینماید !
این جاهل مدعی علم در مقدمه ی چند سطری بر این کتاب ، اشاره کرده است که این کتاب شرایع محقق حلی است . اما در ادامه می نویسد محقق به قدر وسع خویش در معرفت احکام پیامبر و اهل بیت ع تلاش کرده است امام دچار خطاهایی نیز شده است که البته از تقصیر نبوده است و معذور است !!!!

وی در این مقدمه کوتاه مدعی است این کتاب را تصحیح کرده است !!! و احکام شریعت را طبق انچه امام مهدی به من اموزش داده است بیان کرده ام !!!!!!!! و هرکس با این کتاب مخالفت کند با امام مهدی مخالفت کرده است !!!!!

حقیقت آنست که دجال بصری خود نیز میداند که ورود به عرصه ی عظیم و دقیق و مهم فقه ، تنها طومار رسوایی های او را طولانی تر و سیاه تر میکند و فضاحت ها و جهل او را آشکار تر! و لذا چاره ای ندارد جز ارجاع اتباع خود به کتاب فقهی یک مجتهد اصولی رجالی . آنهم فردی همچون محقق حلی ره که با مبانی اجتهادی و اصولی و رجالی ، به فتوا و بیان احکام شریعت پرداخته است و عده ی زیادی از علمای متاخر از ایشان به شرح مبانی ایشان و تفصیل مقدمات و ادله ی اجتهادی ایشان پرداخته اند . و ادله ی اصولی و روایی که صاحب شرایع برای فتوا و حکم خویش به انها اعتماد کرده است را بررسی نموده اند ! و تمام مطالب کتاب شرایع محقق نتیجه ی مجموعه ای از مبانی اجتهادی و مباحث اصولی و رجالی و درایه الحدیثی و جرح و تعدیلات و ... میباشد .
خلاصه مطلب آنکه احمد اسماعیل بصری که تمام سعی و تلاش خود را در فحاشی و تکفیر و اهانت به فقها و مجتهدین و اصولیون و رجالیون شیعه و حوزه های علمیه ی شیعی ، معطوف کرده است ! و بدعت خواندن علوم مذکور و بدعت گذار دانستن مجتهدین و فقهای شیعه و رجالیون و اصولیون وحوزه های علیمه ی شیعه تمام هنر وی می باشد ، درمقام علم و عمل ، نه میتواند اتباع خود را به متون روایی ارجاع دهد و نه میتواند و قدرت ان را دارد که به بحث فقهی بپردازد و اثر فقهی ارائه دهد
پس در مقام علم و عمل چاره ای ندارد جز اتکاء و اعتماد به مجتهدین و فقهاء اصولی و رجالی و کتب معمول و رایج حوزه های شیعی . که یکی از قدیمیترین و معتبر ترین این کتب کتاب شرایع است و قبول و اعتماد به همان کتابی که دقیقا بیش از هفتصد سال مهمترین متن درسی و فقهی حوزه های علیمه ی شیعه بوده و هست !!!!
احمد بصری چاره ای ندارد جز اعتماد و قبول کتاب درسی همان حوزه های علمیه ای که به آنها فحاشی میکند !
احمد اسماعیل چاره ای ندارد جز قبول مبانی اجتهادی و اصول و رجال و درایه و ادبیات و ... که منجر به شکل گرفتن کتابی اجتهادی همچون شرایع الاسلام مرحوم محقق حلی رحمه الله علیه و شروح آن میشود ...
و چه زیبا فرموده است امام صادق علیه اسلام
پس اینجاست که تحقق روایت زیبای امام صادق ع را نیز انسان مشاهده مینماید :

عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّ آيَةَ الْكَذَّابِ‏ بِأَنْ يُخْبِرَكَ خَبَرَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَإِذَا سَأَلْتَهُ عَنْ حَرَامِ‏ اللَّهِ وَ حَلَالِهِ‏ لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ شَيْ‏ء (الكافي، ج‏2، ص340 )
معاويه بن وهب گويد: شنيدم از حضرت امام صادق عليه السّلام كه ميفرمود: همانا نشانه دروغگو اينست كه از آسمان و زمين و مشرق و مغرب خبر ميدهد (یعنی به دروغ ادعای این علوم را میکند ) ولى آنگاه كه از حرام و حلال خداوند از او بپرسى چيزى و علمی نزد او نيست كه پاسخ دهد.‼

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید