دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 15:06

تناقض احمد الحسن بصری در یک مسأله فقهی

 

در روایات متعدد در پاسخ این سوال که چگونه امام را بشناسیم یکی از راههایی که برای تمییز این مطلب از جانب امام معصوم مطرح شده است داشتن علم است به ویژه علم به حلال و حرام که قطعا کسی که مدعی امامت است باید به طور کامل به احکام و حلال و حرام واقف باشد بنابراین کسی که شناختی از حلال و حرام ندارد، قطعا نمیتواند امام باشد.

 

 

حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادٍ الْهَمَدَانِيُّ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ نَاتَانَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عَلِيٌّ الْأَسْوَارِيُّ قَال‏ ...وَ أَمَّا الْأَرْبَعُ الَّتِي فِي نَعْتِ نَفْسِهِ فَأَنْ يَكُونَ ☀أعْلَمَ‏ النَّاسِ‏ كُلِّهِمْ‏ بِفَرَائِضِ‏ اللَّهِ‏ وَ سُنَنِهِ وَ أَحْكَامِهِ حَتَّى لَا يَخْفَى عَلَيْهِ مِنْهَا دَقِيقٌ وَ لَا جَلِيلٌ☀ و أَنْ‏ يَكُونَ مَعْصُوماً مِنَ الذُّنُوبِ كُلِّهَا...
اما آن چهار دلیلی که در صفات خود اوست چنین است: او باید اعلم همه خلایق به واجبات و مستحبات و احکام خدای تعالی باشد تا به غایتی که هیچ حکم کوچک و بزرگی بر وی پوشیده نباشد و باید از همه گناهان معصوم باشد و از همه مردم شجاع تر بوده و در بخشندگی از همه خلایق سخاوتمندتر باشد.( متن و ترجمه کمال الدین و تمام النعمه جلد 2 نویسنده : شیخ صدوق مترجم : منصور پهلوان‏ ، باب 34 )


احمد الحسن مدعی است احکام را به طور مستقیم از امام علیه السلام دریافت کرده است و با مروری اجمالی بر برخی از فتاوای فقهی وی ، کذب او بر هر صاحب علم و خردی روشن می شود .


در ادامه یک نمونه از فتاوای احمد بصری که البته دارای تناقض است مطرح می شود .


احمد اسماعیل در کتاب شرایع الاسلام میگوید:


آب چاه هنگامی که کمتر از حد کر باشد با ملاقات شئ نجس نجس می شود، اما اگر آب چاه بجوشد و متصل به آبهای زیرزمینی باشد یا آب کر یا بیشتر از آن باشد با تغییر یکی از این اوصاف: رنگ یا طعم یا بو نجس می شود.


و راه تطهیرآن را کشیدن آب از چاه به نسبت چیزی که در آن افتاده است ، می داند . وی می نویسد :


1 مرده گنجشگ یا مرغ یا چیزی که در این اندازه است اگر در آن بیوفتد: بین 10 لیتر -100 لیتر به میزان حجم حیوان و حال او باید از آب چاه بکشند.


2و عقرب و مار و وزغ اگر درچاه بیوفتد باید بین 30-70 لیتر از آب آن بکشند. به حسب حجم حیوان و حالش.

در اینجا احمد الحسن وزغ را جزء مردار و نجس میداند که اگر در چاه بیوفتد باید به میزانی آب از آن کشید تا پاک شود.

 

 vazaq2


اما در بحث مردار و در تعداد نجاسات می نویسد :


6و7: سگ و خوک، هر دو نجس هستند وبقیه حیوان ها نجس نیستند ، و روباه و خرگوش و موش و وزغ پاک هستند.


و همینطور در قسمت قبل می گوید:


4 مردار: مردارها نجس نیستند مگر آن چیزی که نفس سائله دارد


اما منظور از نفس سائله: که برای اون خون جهنده باشد مثل انسان و گوسفند و شتر و مثل آن، و اما آن چیزی که خون جهنده ندارد مثل وزغ و مگس و عقرب و مار از اینها نیست ، چراکه آنها خونشان ترشح می شود مثل خون ماهی که مرده اش حلال است.


این سوال در پایان پرسیده می شود که مطابق احکام احمد بصری در نهایت آیا وزغ پاک است و یا نجس ؟

نظرات  

پاسخ + 0 --
یا مهدی 1395/12/08 - 00:58
با سلام،ممنون از زحمات شما،لطفا دلایل احمدالحسن را محکم تر و قوی تر جواب بدید و اصول ان ها که ایجاد شبهه میکند را پاسخ دهید.

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید