شنبه, 22 خرداد 1395 ساعت 09:20

در گفتگو با حجت الاسلام همایون : پیدایش احمد الحسن در مسیر ظهور، دود هیزمی بیش نیست

یکی از نشانه های ظهور، فراگیر شدن ظلم و ستم است. آیا ظلم هاو جنایاتی که به صورت فراگیر در دنیا امروزه شاهد آن هستیم دلیلی بر آن نیست که ما در آستانه تحولات عصر ظهور بوده و اثبات ادعای احمد الحسن به عنوان زمینه ساز ظهور امام زمان (عجل الله فی فرجه ) نمی تواند باشد؟

 


 

این سوالی بود که از پیروان احمد الحسن شنیدیم و مقدمه ای شد برای گفتگویی کوتاه با حجت الاسلام همایون از پژوهشگران حوزه فرق و نحله های انحرافی .

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

از دو منظر می توان به این مسأله پاسخ داد

 

در روایات مهدوی 148 حدیث با محوریت يملأ الأرض قسطاً وعدلاً كما ملئت ظلماً وجوراً وارد شده است که حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الأثر ، أسانید آن روایات را آورده است .

 

امام صادق علیه السلام می فرمایند: عدالت از شکر شیرین تر و از کره نرمتر و از مُشک خوشبوتر است.[1] همچنین در روایتی دیگرایشان می فرمایند : عدالت از آبی که به تشنه رسد شیرین تر است.[2] یکی از ارکان اصلی و شاخصه های بارز در مدینه فاضله مسأله عدل و قسط در جامعه مهدوی است و بشر در طول تاریخ در انتظار آن منجی عدالت، گستر سختی ها و ناملایمات روزگار را پشت سر نهاده است.

 

از امام علی علیه السلام سوال شد عدل یا بخشش کدام بهتر است؟ حضرت فرمودند: عدل، عدالت هر چیزی را در جای خود می نهد، در حالی که بخشش آن را از جای خود خارج می سازد. [3] در قرآن کریم هدف از بعثت تمامی انبیاء را اقامه قسط و عدل در جامعه می داند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». [4]

 

در لسان روایات هر جا سخن از آمدن منجی موعود به میان آمده بر عدالت و دادگری او بیش از ابعاد دیگر قیام تصریح شده است.

 

برداشت ابتدایی از حدیث ، اشاره ای است به یکی از شئون حضرت که ایشان برپادارنده عدل و قسط در روی زمین خواهند بود و حدیث در مقام بیان شأن حضرت می باشد نه بیان شرایط و حتی علائم ظهور .

 

و اما اگر قسمت دوم حدیث یعنی عبارت " ملئت ظلما و جورا " موضوع حدیث باشد ، هر چند احتمال ضعیفی است اما باز هم نمی تواند صغری برای این استدلال قرار گیرد .

 

پس به نظر شما این روایات در صدد بیان شرایط ظهور نیستنند ؟ و اصلا تفاوت بین شرایط و علائم در چیست ؟

 

پر شدن زمین از ظلم و جور از شرایط ظهور نیست . به این معنا که لزوما تا آن واقع نشود ظهور رخ نخواهد داد و یا به محض وقع آن ولو نسبی حتما ظهور حادث خواهد شد . نه این است و نه آن .

 

ما یک سری علائم داریم و یک سری شرایط

 

مثلا شما قطاری را فرض نمایید . شرایط رسیدن قطار از قم به مشهد وجود ریل ، نیروی محرکه ، لوکوموتیو ران و بار یا مسافر است و اما علامات رسیدن قطار دود و یا سوت و لرزش ریل می باشد .

 

تفاوت این علائم با شرایط در آن است که تا ریل نباشد و یا لوکوموتیو ران نباشد هیچگاه قطاری به قم نخواهد رسید پس هر یک از شرایط ، وجودشان ضروری است اما فراموش نکنیم که ممکن است قطاری برسد اما دود نداشته باشد . و ما از صدای سوت آن متوجه رسیدن قطار بشویم .

 

مهمتر آنکه هر دودی علامت رسیدن قطار نیست .

 

فریب را زمانی می خوریم که فردی در مسیر ریل قطار هیزم آتش زده باشد ممکن است دهشت و سردرگمی برخی را فرا گیرد و در این حیرانی تفاوتی بین باسواد و بیسواد نیست .

 

حواسمان باشد ظهور احمد بصری در مسیر ظهور ، دود هیزمی بیش نیست

 

پس معنای بر پاشدن قسط و عدل در لسان روایات چیست ؟

 

امام صادق علیه السلام تحول جهان را در زمان ظهور حضرت صاحب الامر والزمان در پرتو آیه شریفه « وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا » [5]چنین بیان می فرماید:

هنگامی که قائم ما قیام کند:

 

1 - زمین با نور پروردگارش روشن می شود.

 

2 - مردم از نور خورشید بی نیاز می شوند.

 

3 - تاریکی از بین می رود.

 

4 - عمر انسان بقدری طولانی می شود که خداوند هزار پسر به او مرحمت می کند.

 

5 - خزاین نهفته زمین بر مردم ظاهر می شود ودر برابر دیدگان آنها قرار می گیرد.

 

6 - مردم به دنبال کسی می روند که از آنها زکات وصدقات بپذیرد ونمی یابند.

 

7 - مردم به فضل پروردگارشان بی نیاز می شوند. خداوند توفیق یاری آن بزرگوار وزندگانی کردن در زیر سایه اش را به تمام شیفتگانش مرحمت فرماید. [6]

 

بی عدالتی ها و ظلم هایی که در عالم می شود، به خاطر کمبود ثروت نیست، بلکه به دلیل تقسیم ظالمانه آن در جهان است

 

در عصر پر شکوه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم ثروت به طور مساوی زیر نظر آن حضرت تقسیم می گردد، چنانکه در احادیث مختلف وارد شده است [7]

 

در دوران حکومت حضرت امام مهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) دلهای مردم از کینه وعداوت خالی می شود وسرانجام امنیت وآرامش سراسر گیتی را فرا می گیرد.

 

کینه ها از دلها زدوده می شود ودرندگان وچهارپایان با یک دیگر سازش می کنند تا جایی که یک زن با طبقی بر سر از عراق تا شام تنها سفر می کند، همه جا قدم بر سرزمین سبز و خرم می گذارد و درنده ای او را نمی آزارد و گرفتار ترس و اضطراب نمی شود. [8]

 

البته گسترده شدن عدالت در همین چند مورد خلاصه نمی شود و زوایای دیگری همچون رضایت و خشنودی عمومی ، امنیت ، آبادانی و رفع نواقص نیز از مصادیق عدالت هستند که در روایات می توانند هرکدام به نوعی مفسر روایت یملأالأرض قرار گیرند .

 

تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید .

 

بنده هم تشکر می کنم و اجازه می خواهم که در پایان کتابچه ای را که دوست و استاد عزیز جناب آقای رضوانی تألیف نموده اند را در این خصوص حضور دوستان معرفی نمایم تحت عنوان فلسفه حکومت عدل جهانی که علاقه مندان جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانند به این کتابچه مراجعه نمایند .

 


[1] ـ اصول کافی ترجمه کمره ای ج4 ص437

[2] ـ اصول کافی ترجمه کمره ای ج4 ص439

[3] ـ نهج البلاغه ترجمه دشتی ص735

[4] ـ سوره حدید / 25

[5] ـ سوره زمر/69

[6] ـ بحارالانوار، ج 52، ص 337

[7] ـ عقد الدرر، ص 40

[8] ـ بشاره الاسلام، ص 236.

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید