پنج شنبه, 08 مهر 1395 ساعت 08:32

نقد و بررسی جریان مدعی یمانی منتسب به احمد الحسن

نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت با حضور پژوهشگران عرصه مهدویت، طلاب و فضلا سه شنبه 6 مهرماه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.


در این نشست که جمع بسیاری از پژوهشگران عرصه مهدویت حضور داشتند آیت الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام نصرت الله آیتی استاد مرکز تخصصی مهدویت به ایراد سخن و ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

آیت الله طبسی با بیان این که جریان مدعی یمانی منحرف است، گفت: این جریان ادعا می کند که مهدی است، در دوران غیبت اگر کسی ادعای نیابت خاص کند از مذهب خارج است چه برسد به این که ادعای مهدویت کند.

وی افزود: برخی از این جریان ها روایتی را می آوردند که می گویند پس از امام زمان(عج) دوازده مهدی وجود دارد که پس از وفات حضرت کارها را باید به پسر ایشان واگذار کرد، جریان منتسب به احمد بصری به چنین روایاتی تمسک می کند در حالی که آن ها از نظر سند مشکل دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در فقه به روایات ضعیف نمی توان تمسک کرد چه برسد به این که اعتقادات باشد، اظهار داشت: در روایت مورد ادعای این جریان افرادی وجود دارد که اصلا مشخص نیست که شخصی هستند.

وی ادامه داد: وقتی با این جریانان بحث رجالی می شوند می گویند که رجال علمی من در آورده بوده و بدعت به شمار می رود و ما با آن کار نداریم، اگر علم رجال بدعت به شمار می رود چرا از بدعت گذار روایت نقل می کنند، این روایت را به غیر از شیخ طوسی هیچکس نقل نکرده است.

آیت الله طبسی سپس به بررسی عملکرد و ادعاهای جریان مدعی یمانی پرداخت و گفت: در این زمینه دو مقوله وجود دارد، گاهی صحبت از علامیت یمانی می شود که روایات آن از حسنی بیشتر است و من حیث المجموع می توان گفت که علامیت یمانی قطعی است اما در حسنی بحث وجود دارد.

وی افزود: صحبت در مثبت بودن و لزوم تبعیت از یمانی است، باید بررسی شود که قداست و لزوم تبعیت به چه دلیل است؛ ممکن است ما مثبت بودن یمانی را از یک روایت با هزار سلام و صلوات بپذیریم البته بنده هنوز نتوانستم مسأله را از نظر سند حل کنم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر فرض مثبت و علامت حتمی بودن باید لزوم تبعیت را بررسی کرد، اظهار داشت: لزوم تبعیت از یمانی و بعد این که پا را فراتر بگذارند و بگویند جایگزین مرجعیت است باید اثبات شود.

وی با اشاره به روایت مستمسک جریان مدعی یمانی برای اثبات لزوم تبعیت ادامه داد: روایتی از مرحوم نعمانی در کتاب غیبت وجود دارد که آن ها از این روایت استفاده می کنند، روایت این است که «خروج یمانی، سفیانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و پی در پی است و از هر طرفی مشکلاتی ایجاد می شود و وای برکسانی که با آن ها طرف شوند، پرچم هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست که مردم را به سوی امام دعوت می کند اگر یمانی خروج کرد فروش سلاح حرام است، باید از یمانی تبعیت کرده و نباید سرپیچی کرد که اگر کسی سرپیچی کند اهل جهنم می شود چون به حق دعوت می کند.»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که روایتی غیر از این درباره لزوم تبعیت از یمانی نداریم، ابراز داشت: این روایت مشکل سندی دارد و ما نمی توانیم عقیده خود را به روایتی گره بزنیم که آقایی به نام احمد بن یوسف نقل می کند و هرچه جست وجو می کنیم یک کلمه درباره آن وجود ندارد.

گفتنی است، این برنامه در راستای افزایش آگاهی طلاب نسبت به جریان های انحرافی در زمینه مهدویت برگزار شد.

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید