تبلیغات
سید احمد الحسن وصی و رسول امام مهدی یمانی موعود - آیا خواب می تواند دلیل ایمان به سید احمد الحسن باشد

 
در صحبت هایی که با برخی از طرفداران احمد حسن داشتیم متوجه شدیم که برخی از آنها توسط خواب پیامبر که آنها را دعوت به اطاعت و همراهی با احمد حسن کرده است ایمان آورده اند و برخی دیگر نیز می گفتند که دوستشون در خواب دیده است .

ما در این مطلب می خواهیم این موضوع بسیار مهم را بررسی نماییم.

اول از همه به متن زیر توجه فرمایید:

I saw in my friend's weblog that you followed a man named "Ahmad Al-hassan Al-yammani",so i  were visited your website and saw all thing.

----
Yes, the Ahlul Bayt a.s. informed me in my dreams to follow Imam Ahmed Al Hassan the Yamani a.s.

ترجمه نامه:

مکاتبه گر: من در وبلاگ دوستانم دیده بودم که شما از فردی با نام احمد حسن یمانی پیروی می کنید ، و من به سایت شما (عبدالله هاشم)مراجعه کردم و همه چیز را دیدم!

---

پاسخ هاشم : بله ، اهل بیت علیه السلام من را در خواب به اطاعت از احمد حسن یمانی مطلع کردند.

این متن مربوط می شود به قسمتی از ایمیلی که یک نفر به عبدالله هاشم داده بود و هاشم هم در قبال آن به دوستمون پاسخ داده بود.

الان دو موضوع می باشد که بایستی بررسی شود که شامل:

1-      دیدن پیامبر و یا اهل بیت در خواب

2-      دادن تکلیف و مسئولیت در خواب

دیدن خواب پیامبر یا اهل بیت در خواب

ابتدا به حدیثی از پیامبر در رابطه با دیدن ایشان در خواب مراجعه می کنیم:

پیامبر اکردم (ص) : « مَنْ رَآنِی فِی مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِی لِأَنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ فِی صُورَتِی ؛ هر کس مرا در عالم رویا دید حتما خودم را دیده است، زیرا شیطان به شکل من در نمی آید.‏(1)

از امام هشتم – امام رضا - علیه السلام نقل شده : رسول خدا فرمود:
"مَنْ رآنی فی منامه فقد رآنی لأنّ الشیطان لا یتمثّل فی صورتی و لا فی صورة أحد مِن أوصیائی، و لا فی صورة أحد من شیعتهم"
کسی مرا در عالم رؤیا ببیند، بی‌ترید درست دیده است، زیرا شیطان به صورت من و به صورت هیچ یک از اوصیای من و به صورت هیچ یک از شیعیان من نمودار نمی‌شود.(2)

همانطور که می بینید حدیثی آمده که گفته اجنه و شیاطین نمی توانند به شکل پیامبر در بیایند.

چیزی که از این روایت می توان برداشت کرد این است که شیطان می توان خود را به موجودات زیادی از جمله انسان تغییر شکل دهد.

حال یک سوال پیش می آید و آن سوال این است که (پیامبر گفته است شیطان به شکل من در نمی آید)

آیا ما می دانیم سیمای پیامبر چگونه است؟!

آیا ما می دانیم که آن فرد شیطان است یا پیامبر؟!

آیا ما میدانیم که آن دستوری که داده می شود از پیامبر است یا شیطان؟!

آیا شیطان نمی تواند خود را زیبا نمایان کند و پیامبر جا بزند؟!

.....

و هزاران سوال دیگر.

بله ما باید اثبات کنیم که اون فردی را که در خواب دیده ایم پیغمبر بوده است یا خیر !!!

این روایت فرع بر این است که فرد قبلا پیامبر را دیده باشد و حالا بگوید این که من دیدم پیامبر است.

این موضوع قبلا در کتابی بررسی شده است ، من متن را از کتاب در اینجا برای شما قرار میدهم:

بر اساس روایتی که نقل شد، امکان تمثل شیاطین به صورت این بزرگواران وجود ندارد اما باید توجه داشت مشکل اساسی این جا است که ما امام معصوم را ندیده ایم. اگر شخص ناشناسی را ببینیم که ادعای امامت می کند، تشخیص این امر که آیا واقعاً امام است یا خیر، امری مشکل است. بر این اساس اگر چه اجنه و خصوصاً شیطان نمی توانند به شکل معصومین در آیند اما بدان معنا نیست که نتوانند ادعای دروغین امامت کنند، همچنان که این امر در بین انسان ها ممکن است اتفاق بیافتد و کسی خود را امام زمان معرفی کند.(3)

و اما موضوع دوم :

دادن تکلیف و مسئولیت در خواب

همانطور که مشاهده نمودید عبدالله هاشم گفت که اهل بیت رو در خواب دیده است که به او گفته اند بایستی از احمد حسن اطاعت و پیروی کنی.

لطفا به این حدیث زیر توجه فرمایید:

در روایت حسنه "ابراهیم‏ بن هاشم" وارد شده كه امام صادق‏ علیه‏ السلام در جواب سوالى كه از افسانه خوابِ "ابىّ‏ بن كعب" نموده  ، فرموده است  :

"كذبوا و الله، ان دین الله تبارك وتعالی اعزّ من ان یری فی النوم"

بخدا دروغ می گویند ، دین خداوند تبارک و تعالی عزیزتر و گرامی تر از این است كه در خواب دیده شود و با خواب ثابت گردد .(4)

روایت بالا می خواهد این موضوع را برساند که اگر دستوری و یا فرمانی بخواهیم به کسی دهیم که تکلیف بر او شود در خواب این کار را نمی کنیم.

لطفا به ادامه توضیحات توجه فرمایید:

 

در مسائل شرعی خواب حجیت ندارد و امر و نهی در خواب لازم الاجرا نیست و براساس آن نمی شود تصمیم گرفت و اقدام به کاری کرد این هم دلیلش این است که خواب از مسائلی نشات می گیرد که مربوط به عالم مثال است!!!

پس اگر دستوری در خواب داده می شود آن موضوع کاملا رد می شود ، به داستان زیر توجه فرمایید:

معروف است که مرحوم محقق حلی - از اکابر فقهای شیعه - چند شب پشت سرهم در خواب می‏دید که به او گفته می‏شود: فردا دیوانه‏ای وارد مسجد می‏شود، او را از مسجد اخراج نکن.
مرحوم محقق بر خلاف آنچه در خواب می‏دید، وقتی آن دیوانه وارد مسجد می‏شد، طبق دستورات دینی عمل می‏کرد و او را از مسجد اخراج می‏نمود و به خواب خود اعتنا نمی‏کرد و می‏گفت: اگر پنجاه مرتبه هم این خواب تکرار شود، چون خواب حجّت شرعی نیست به آن اعتنا نمی‏کنم و طبق حجّت شرعی که در دست هست (روایات معتبره) دیوانه را از مسجد بیرون خواهم کرد. از آن زمان به او لقب محقق داده شد.  (5)

ادامه توضیحات :

و در حدیث دیگر وارد شده است که رؤیا بر سه بخش است: بخشی بشارت از خدا است برای مؤمن؛ و بخش دیگر به وحشت افکندن مؤمن توسط شیاطین است؛ و بخش سوم تجسّم خیالات نفسانی است (اضغاث احلام*(

* اصغات احلام : ما در خواب با عالم مثال در ارتباطیم . عالم مثال دو گونه موجودات دارد:

1- موجوداتی که صورتی از حقائق این عالم هستند که ما در بیداری در آن زندگی می کنیم که به این موجودات می گویند مثال منفصل.

2-یک سری دیگر از موجودات نشات گرفته از خیالات و اوهام ما است که هیچ اصل و اساسی جز خیالات و اوهام خواب بیننده نداره ، به این موجودات هم مثال متصل گفته می شود.

شخص احتمال داره که در خواب با هرکدام از این دو گونه روبرو شود که به گونه اول رویای صادقه و به گونه دوم اضغاث احلام گفته می شود.

مشکل اینجاست که ما چون نمی دونیم کدام است اینها برامون مشتبه می شه خیالات رو به جای واقعیات میگیریم و این ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید.(برگرفته از کتاب پرسش و پاسخ علامه محمد حسین تهرانی)

آیه قرآنی:

قَالُوا أَضْغَاثُ أَحْلَامٍ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِیلِ الْأَحْلَامِ بِعَالِمِینَ

گفتند : خواب های پریشان و آشفته است و ما به تبیر خواب های آشفته دانا نیستیم. آیه 44 سوره یوسف

اضغاث احلام در تفسیر نمونه به این گونه توضیح داده شده است :

اضـغاث جمع ضغث (بر وزن حرص ) به معنى یك بسته از هیزم یا گیاه خشكیده یا سبزى یا چیز دیگر است و احلام جمع حلم (بر وزن نهم ) به معنى خواب و رؤ یا است ، بنابراین اضـغـاث و احـلام بـه مـعـنـى خـوابـهـاى پـریـشـان و مـخـتـلط اسـت ، گـوئى از بسته هاى گـونـاگـونـى از اشـیـاء مـتـفـاوت تـشـكـیـل شـده اسـت و كـلمـه الاحـلام كـه در جـمله ما نحن بـتـاویـل الاحـلام بـعـالمـیـن آمـده بـا الف و لام عـهـد اشـاره بـه ایـن اسـت كـه مـا قـادر به تاویل اینگونه خوابها نیستیم ،
ذكـر ایـن نـكـتـه نـیـز لازم اسـت كـه اظهار ناتوانى آنها واقعا به خاطر آن بوده كه مفهوم واقعى این خواب براى آنها روشن نبود، و لذا آن را جزء خوابهاى پریشان محسوب داشتند، چـه ایـنـكـه خـوابـهـا را بـه دو گـونـه تـقـسـیـم مـى كـردنـد: خـوابـهـاى مـعـنـیـدار كـه قـابل تعبیر بود، و خوابهاى پریشان و بى معنى كه تعبیرى براى آن نداشتند، و آن را نـتـیـجـه فـعـالیـت قـوه خـیـال مـى دانـسـتـنـد، بـخـلاف خـوابـهـاى گـروه اول كه آن را نتیجه تماس روح با عوالم غیبى مى دیدند.
ایـن احـتـمـال نـیـز وجـود دارد كه آنها از این خواب ، حوادث ناراحت كننده اى را در آینده پیش بینى مى كردند و آنچنان كه معمول حاشیه نشینان شاهان و طاغوتیان است تنها مسائلى را بـراى شاه ذكر مى كنند كه به اصطلاح مایه انبساط خاطر عاطر ملوكانه ! گردد و آنچه ذات مـبـارك را نـاراحـت كـنـد از ذكـر آن ابـا دارنـد، و هـمـیـن اسـت یـكـى از علل سقوط و بدبختى اینگونه حكومتهاى جبار!.(6)

داستانی دیگر :

روزی یک مردی عاشق یک خانم مومنه ای به خاطر چهره زیبایش شد و هرچه به خواستگاری آن خانم می رفت با جواب خیر آن روبرو می شد.

آن مرد با اجنه ارتباط داشت و با استفاده از آنها کاری عجیب میکنه!! جنی را به خواب اون خانم میفرسته.

آن خانم در خواب می بیند که زنی زیبا و محجبه به خوابش آمده و به او می گوید من حضرت زهرا هستم ، چرا دل بنده خوب ما رو شکستی؟! آن مردی که به خواستگاریت آمده مردی پاک و از عزیزان ماست ، او روز دیگر به خواستگاری تو می آید و تو نبایستی او را رد کنی؟!

مرد به خواستگاری او می رود و آن خانم هم ، جواب مثبت به آن می دهد و با آن ازدواج می نماید.

بعد از چند وقت روزی صدایی از اتاق شوهرش می شنود و شک می کند و وقتی در اتاق را باز میکند می بیند که شوهرش با جنیان در ارتباط هست و متوجه موضوع شده و از آن خانه می رود.

ممکن است این قضیه دروغ باشد ولی دور از واقعیت هم نیست!!!

خواب و مكاشفه برای خود بیننده حجت نیست تا چه رسد به دیگران. مرحوم ملااحمد نراقی كه از اساتید شیخ انصاری است می­فرماید:

"بعضی از علمای امامیه قول و فعل معصوم: را كه در خواب صادر شود حجت دانسته­ اند، اما اكثریت قریب به اتفاق علما بر خلاف این قول مشی نموده ­اند."(7)

"آن­چه مسلم است حجیت كلام معصوم در بیداری است و وضع عادی نه در خواب و رؤیا و روایات دیگر را هم توجیه كرده و سرانجام قول مشهور ﴿عدم حجیت﴾ را پذیرفته است. اینجانب براین باورم خواب شخص معصوم حجت است و نیازی نیست كه معصوم شاهدی در بیداری بر آن بیابد زیرا كه شیطان را راهی بر معصومین نیست."(8)

ممكن است رؤیا صادقه باشد، ولی حجت شرعی ندارد.(9)

و همچنین مرحوم میرزای قمی نیز در کتاب قوانین مسئله را طرح و حجیت آن را مردود دانسته است.(10)

شاید این سوال بخواهد برای شما پیش بیاید که حضرت ابراهیم خواب دیدند که سر پسر خود ، اسماعیل را بایستی ببرند و بعد از بیداری عزم بر انجام این کار در آمدند!!!

برای پاسخ این سوال ابتدا آیات 101 تا 109 سوره صافات قرآن عظیم را مطالعه نمایید:

فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ(101)  فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْی قَالَ یا بُنَی إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یا

أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ(102) فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ(103) وَنَادَینَاهُ أَنْ یا

إِبْرَاهِیمُ(104)  قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ(105) إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِینُ(106) وَفَدَینَاهُ بِذِبْحٍ

عَظِیمٍ(107)  وَتَرَكْنَا عَلَیهِ فِی الْآخِرِینَ(108)  سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ(109)

ما او [= ابراهیم‌] را به نوجوانی بردبار (و صبور) [= اسماعیل‌]   بشارت دادیم! (101) هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش (وحد رشد) رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، پس نظر بنگر رای تو چیست؟» گفت «پدرم! هر چه دستور داری اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!» (102) هنگامی که هر دو تسلیم (فرمان الهی) شدند و ابراهیم پیشانی او را بر خاک نهاد... (103) او را ندا دادیم که: "ای ابراهیم"! (104) آن رؤیا را تحقق بخشیدی (و به مأموریت خود عمل کردی)!» ما این گونه، نیکوکاران را جزا می‌دهیم! (105) به یقین این همان امتحان آشکار است! (106) ما قربانی عظیمی را فدای او کردیم،(107) و نام نیک او را در امتهای بعد باقی نهادیم! (108) سلام بر ابراهیم! (109)

---

تفسیر آیه قرآنی (الصافات 101 الی 110) را از قلم استاد مکارم شیرازی از تفسیر نمونه برایتان در این مکان یادداشت می نمایم (لطفا دقت بفرمایید) :

----

ابراهیم خواب عجیب و شگفت‏انگیزى مى‏بیند كه بیانگر شروع یك آزمایش بزرگ دیگر در مورد این پیامبر عظیم الشان است ، در خواب مى‏بیند كه از سوى خداوند به او دستور داده شد تا فرزند یگانه‏اش را با دست خود قربانى كند و سر ببرد .

ابراهیم وحشت‏ زده از خواب بیدار شد ، مى ‏دانست كه خواب پیامبران واقعیت دارد و از وسوسه‏ هاى شیطانى دور است ، اما با این حال دو شب دیگر همان خواب تكرار شد كه تاكیدى بود بر لزوم این امر و فوریت آن.

مى‏ گویند نخستین بار در شب ترویه ( شب هشتم ماه ذى الحجه ) این خواب را دید ، و در شبهاى عرفه و شب عید قربان ( نهم و دهم ذى الحجه ) خواب تكرار گردید ، لذا براى او كمترین شكى باقى نماند كه این فرمان قطعى خدا است.

ابراهیم كه بارها از كوره داغ امتحان الهى سرافراز بیرون آمده بود ، این بار نیز باید دل به دریا بزند و سر بر فرمان حق بگذارد ، و فرزندى را كه یك عمر در انتظارش بوده و اكنون نوجوانى برومند شده است با دست خود سر ببرد !

از یک سو او با فرزند خود این موضوع را مطرح می نماید زیرا او نمی خواهد فرزندش را بفریبد و کورکورانه کاری را انجام نمی دهد .(11)

----

و اما مهمتر از همه پاسخ این سوال که چگونه خواب ابراهیم مى ‏توانست حجت باشد؟! :

آنچه در اینجا لازم است به آن توجه شود این است كه چگونه ابراهیم خواب را حجت دانست و آن را معیار عمل خود قرار داد ؟ در پاسخ این سؤال گاه گفته مى‏شود كه خوابهاى انبیاء هرگز خواب شیطانى ، یا مولود فعالیت قوه واهمه نیست بلكه گوشه‏اى از برنامه نبوت و وحى آنها است.

و به تعبیر دیگر ارتباط انبیاء با مصدر وحى گاهى به صورت القاء به قلب است.

و گاه از طریق دیدن فرشته وحى.

و گاه از راه شنیدن امواج صوتى كه به فرمان خدا ایجاد شده .

و گاه از طریق خواب است.

و به این ترتیب در خوابهاى آنها هیچگونه خطا و اشتباهى رخ نمى‏دهد ، و آنچه در خواب مى‏بینند درست همانند چیزى است كه در بیدارى مى‏بینند.

و گاه گفته مى‏شود كه ابراهیم (علیه‏السلام‏) در حال بیدارى از طریق وحى آگاهى یافت كه باید به خوابى كه در زمینه ذبح مى‏بیند عمل كند.

و گاه گفته مى‏شود : قرائن مختلفى كه در این خواب بود ، و از جمله اینكه در سه شب متوالى عینا تكرار شد ، براى او علم و یقین ایجاد كرد كه این یك ماموریت الهى است و نه غیر آن.

به هر حال همه این تفسیرها ممكن است صحیح باشد و منافاتى با هم ندارد و مخالف ظواهر آیات نیز نمى‏باشد . (12)

در پایان این قضیه این را هم اضافه کنم که این امتحان آن چنان بزرگ است که خدا می فرمایند:

وَتَرَكْنَا عَلَیهِ فِی الْآخِرِینَ(الصافات/108)

و نام نیک او را در امتهای بعد باقی نهادیم!

سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ(الصافات/109)

سلام بر ابراهیم!

---

خیلی مقام بزرگی است که خداوند بر یک نفر آن هم در قرآن بر یک نفر درود بفرست و جدا زا آن باید این مطلب را بگوییم که گفته‏اند حلیم كسى است كه در عین توانائى در هیچ كارى قبل از وقتش شتاب نمى‏كند ، و در كیفر مجرمان عجله‏اى به خرج نمى‏دهد  و قابل توجه اینكه واژه حلیم پانزده مرتبه در قرآن مجید تكرار شده ، و غالبا وصفى است براى خداوند جز در دو مورد كه به صورت توصیفى براى ابراهیم و فرزندش در كلام خدا آمده است ، و در یك مورد توصیفى است براى شعیب از زبان دیگران.(13)

 

نتیجه گیری کلی :

1-     با توجه به روایت هایی که دربالا نقل شد شیطان به هیچ عنوان نمی تواند خود را شبیه پیامبر ، جانشینانش و شیعیانش تبدیل نماید ولی مشکل در این است که ما اهل بیت و پیامبر را ندیده ایم و ما زا کجا متوجه شویم که آن کسی را که دیدیم شیطان نبوده است.

2-     با توجه به روایت امام صادق که فرمودند :" امر دین عزیزتر و والاتر از این است كه بخواهیم با خواب آن را سامان دهیم" متوجه می شویم که به هیچ عنوان در خواب اهل بیت تکلیفی بر روی دوش ما نمی گذارند و در نهایت نتیجه می گیریم که خواب هیچگونه حجتی ندارد.

3-     خواب پیامبر عزیزمان –ابراهیم علیه السلام- حجت شرعی داشت زیرا خواب پیامبران واقعیت دارد و از وسوسه‏ هاى شیطانى دور است و همچنین این خواب را در سه شب پشت سرهم دیده و شک از آن برطرف شده است.

 منابع :

1-     من‏ لایحضره ‏الفقیه ج2 ص584

2-     بحار الانوار، ج 49، باب 19، ص 283، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت ـ 1403

3-     جوادی آملی، توصیه ها -پرسش ها و پاسخ ها، چ معارف،بی تا، ج 2،ص 69

4-     محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، بحار ج 18 ص 354  - کافی ج 3 ص 482 ( کافی هشت جلدی) - بحار ج 79، ص 238 ـ 237.

5-     حسین کریمی قمی ، آیینه اسرار ، واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران ، بخش خواب و مکاشفه با عنوان داستانی از محقق حلی

6-      آیت الله مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، جلد نهم ، صفحه 423

7-      مناهج الاحکام، آخرِ بحث خبر واحد.

8-      مناهج الاحکام، آخرِ بحث خبر واحد.

9-      نامه جامعه ، شماره چهاردهم ، مدیر مسئول : مرضیه معینی ، سال دوم شماره 14 آبان ماه 1384و شوال 1426 ، صفحه 70

10-  قوانین، آخرِ جلد اول، قطع رحلی.

11-    تفسیر نمونه جلد 19صفحه 110 تا 118

12-  تفسیر نمونه ج : 19ص :123

13-  تفسیر نمونه ج : 19ص :123




طبقه بندی: بررسی ادله اثبات سید احمد الحسن، 
برچسب ها: خواب، رویا، رؤیا، صادقه، کاذب، سید یمانی سفیانی و سید خراسانی، دانلود فایل صوتی، بانک دانلود، سید حسنی، سیدد حسن نصرالله، ظهور نزذیک است، سی دی، ارتباط با سید احمد الحسن، ارتباط با احمد الحسن، ارتباط با سید یمانی، ارتباط با المهدیون، ارتباط با جریان مدعی یمانی، ارتباط با جریان یمانی موعود، عکس سید احمد الحسن، الصوره السید احمد الحسن، صوره، سیره، ایمیل سایت المهدیون، ایمیل جریان مدعی یمانی، تصویر سید احمد الحسن، تصویر دجال بصره، دجال بصره، سید احمد الحسن + عکس، پیرامون مهدیون، انصار المهدی، جریان یمانی، عبدالله هاشم، هاشم استودیو، مستند ظهور، ظهور بسیار نزدیک است، پرسش ها و پاسخ های مهدوی، سید احمد الحسن الیمانی، سید احمد الحسن، amamalymany، ahlamountada، سیداحمدالحسن، وصی، فرستاده، فرزند امام مهدی، یمانی، امام زمان، وصیت پیامبر، شب وفات، انصار امام مهدی، اول المهدیین، الموعودalmahdyoon، alhdioon، ahmad، alhasan، yamani، ansaralmahdi، ansaralmahdy، سید احمد الحسن فرستادهء امام مهدی، اطلاعاتی درباره احمد الحسن که می گوید یمانی موعود است، طلبه نت، گفتگوی دینی، مرکز پاسخگویی، کلوپ، دانلود، کتب، کتاب، ویدیو، ویدئو، فیلم، کلیپ، تصویر، عکس، نوشته ها، ادعاها، حضرت ولیعصر، pic، اعلان بیعت با سید احمد الحسن علیه السلام، ansarolmahdi، mahdyoon.org، cloob، www.almahdyoom.com، www.almahdyoon.org، امام صادق، حجیت خواب، هدایت در خواب، محقق حلی، حجیت خواب در قرآن، سوره الصافات 101 الی 110، تفسیر نمونه، من‏ لایحضره ‏الفقیه، بحارالانوار،  
دنبالک ها: موسسه فرهنگی و پرورشی اندیشه و بصیرت،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 17 اسفند 1390 توسط سید احمد الحسن